Αντίστροφη μέτρηση έχει ξεκινήσει στον ΒΟΑΚ καθώς με απόφαση του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών εγκρίθηκε το πρακτικό εξέτασης για τις τεχνικές προσφορές στο βασικό τμήμα Χανιά-Ηράκλειο. Αυτό σημαίνει πως το επόμενο βήμα είναι η βαθμολόγηση των τεχνικών προσφορών και έπειτα η αποσφράγιση των οικονομικών προσφορών.
Σύμφωνα με πληροφορίες του ypodomes.com, στόχος είναι πλέον θέμα χρόνου να γίνουν τα αποκαλυπτήρια με τα ποσά που έχουν δώσει τα τρία συμμετέχονται σχήματα ούτως ώστε να προκύψει ο ανάδοχος για την μεγαλύτερα νέα παραχώρηση. Αυτό προκύπτει και από την απόφαση που αναφέρει πως η Επιτροπή ομόφωνα κρίνει ότι οι Φάκελοι Β’ – Τεχνική Προσφορά όλων των Προσφερόντων είναι πλήρεις και παραδεκτοί, σύμφωνα με τις απαιτήσεις του άρθρου 23 Α της Πρόσκλησης Υποβολής Δεσμευτικών Προσφορών, και ότι όλοι οι Προσφέροντες δύνανται να συνεχίσουν στο επόμενο στάδιο της αποσφράγισης και της αξιολόγησης των Φακέλων Γ’ (Οικονομικής Προσφοράς) των διαγωνιζομένων.
Τα σχήματα που έχουν φτάσει στην τελική ευθεία είναι:
1.“ΙΔΟΜΕΝΕΑΣ” αποτελούμενο από τις ΑΒΑΞ-EGIS-MERIDIAM,
2.ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ,
3.ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ-ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ
Να θυμίσουμε πως τον Δεκέμβριο δόθηκε δίμηνη παράταση στην ισχύ των προσφορών προκείμενου να τρέξουν και οι τελευταίες διαδικασίες.
Η πρώτη φάση του διαγωνισμού ξεκίνησε στις 18 Οκτωβρίου 2018. Το 2023 ο διαγωνισμός περνά στη Β` φάση και τον Μάιο υποβάλλονται οι φάκελοι με τις τεχνικές και οικονομικές προσφορές από τα τρία σχήματα.
Ο ΒΟΑΚ έρχεται να προστεθεί στο δίκτυο αυτοκινητοδρόμων της χώρας. Με συνολικό μήκος που φτάνει τα 200 χιλιόμετρα είναι ένα υπολογίσιμο μέγεθος στο εθνικό δίκτυο που μαζί με τις επεκτάσεις του Ε65 (βόρειο και νότιο τμήμα), το Ιωάννινα-Κακαβιά και το Πάτρα-Πύργος θα ξεπεράσει τα 2.600 χιλιόμετρα. Ουσιαστικά ο ΒΟΑΚ θα φέρει νέες ισορροπίες στο πεδίο των αυτοκινητοδρόμων με διόδια της χώρας.
Για τον διαγωνισμό του ΒΟΑΚ στο τμήμα Χανιά-Ηράκλειο έχουν αντιδράσει ΠΑΣΟΚ και ΣΥΡΙΖΑ καθώς γίνεται λόγος για μεγάλες καθυστερήσεις στην έναρξη των έργων όχι μόνο στο τμήμα Χανιά-Ηράκλειο αλλά και στο υπόλοιπο τμήμα Χερσόνησος-Άγιος Νικόλαος που αφορά δύο συμβάσεις που έχουν υπογραφεί.
Η διαδικασία αποκάλυψης των προσφορών θα προχωρήσει ανεξάρτητα από τις προσφυγές που έχουν κατατεθεί από τους Δήμους Ηρακλείου και Μαλεβιζίου. Οι προσφυγές όπως έχεί γίνει γνωστό κινούνται κατά των περιβαλλοντικών όρων για την παράκαμψη Ηρακλείου και ζητείται η επαναξιολόγηση της περιβαλλοντικής μελέτης καθώς οι δύο Δήμοι ζητούν μερική υπογειοποίηση για λόγους όχλησης. Η εξέταση τους θα πραγματοποιηθεί τον Ιανουάριο του 2024.
Ένα ερώτημα είναι τι θα γίνει σε περίπτωση που ικανοποιηθεί το αίτημα των δύο Δήμων. Αν δηλαδή θα επηρεαστεί ο διαγωνισμός, τι επίδραση θα έχει στη διαδικασία και ποια θα είναι η εξέλιξη του.
Η ολοκλήρωση του διαγωνισμού
Το τμήμα του ΒΟΑΚ Χανιά-Ηράκλειο είναι το βασικό τμήμα του αυτοκινητόδρομου με μήκος 157,5 χλμ. Ένα πολύ σημαντικό στοιχείο είναι προβλέπεται η κατασκευή 34χλμ σηράγγων (και για τα δύο ρεύματα κυκλοφορίας, δηλαδή αναλογικά 17χλμ ανά κατεύθυνση).
Το πρώτο βήμα που θα γίνει είναι η ολοκλήρωση και βαθμολόγηση των τεχνικών προσφορών που όμως δεν είναι κρίσιμης σημασίας για την ανάδειξη του αναδόχου-παραχωρησιούχου. Το τελικό και πιο κρίσιμο βήμα είναι η αποσφράγιση των οικονομικών προσφορών που θα κρίνει ποιο από τα τρία σχήματα θα κάνει δικό του το βασικό τμήμα του ΒΟΑΚ.
Μετά την ανακήρυξη του μειοδότη θα χρειαστεί χρόνος για την γραφειοκρατική ολοκλήρωση της διαδικασίας και φυσικά για τις όποιες προσφυγές από εκείνους που δεν τα κατάφεραν. Στην συνέχεια θα ανακηρυχθεί ο προσωρινός ανάδοχος, θα ξεκινήσει η προσυμβατική περίοδος με την συγγραφή της σύμβασης παραχώρησης, την έγκριση της από το Ελεγκτικό Συνέδριο. Επόμενο στάδιο θα είναι η κύρωση της από τη Βουλή των Ελλήνων (θα γίνει Νόμος του Κράτους) και τελικά η υπογραφή της.
Συνολικά από ανάλογες περιπτώσεις, …μπουλντόζες πιθανότατα θα δούμε από το 2025 και βλέπουμε. Αυτό γιατί και όταν υπογραφεί η σύμβαση παραχώρησης θα θα χρειαστούν αρκετοί μήνες για να ξεκινήσουν τα έργα μιας και θα απαιτηθεί από τον παραχωρησιούχο να εκπονήσει τις απαραίτητες μελέτες ενώ το Δημόσιο θα πρέπει εν ευθέτω χρόνω να του παραδώσει τις απαραίτητες εκτάσεις για να ξεκινήσουν οι εργασίες κατασκευής.
Αναφορικά με τη χρηματοδότηση του Ταμείου Ανάκαμψης που κυμαίνεται στα 440 εκατ. ευρώ, υπάρχει ένα τμήμα που αφορά το βασικό τμήμα Χανιά-Ηράκλειο. Το μεγαλύτερο μέρος της χρηματοδότησης αφορά τα τμήματα Χερσόνησος-Νεάπολη (90 εκατ. ευρώ) και Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος (186 εκατ. ευρώ) που έχουν υπογραφεί.
Να θυμίσουμε πως το τμήμα Χερσόνησος-Νεάπολη και το Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος έχουν υπογραφεί. Το πρώτο (που είναι και έργο-ΣΔΙΤ) υπεγράφη τον περασμένο Μάιο με ανάδοχο το σχήμα ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ-ΙΝΤΡΑΚΑΤ και το δεύτερο πριν από ένα έτος με ανάδοχο την ΑΚΤΩΡ.
Πηγή: cna.gr